INFO TERKINI KPM

Tuesday, January 1, 2008

LENCANA SEKOLAH


TAFSIRAN WARNA-WARNA PADA LENCANA SEKOLAH

MERAH Lambang pelajar yang berani menghadapi cabaran. Ia membawa maksud bahawa keberanian adalah senjata penting untuk menghadapi segala cabaran dan rintangan hidup. Pelajar juga mesti berani tampil ke depan untuk membuktikan bahawa mereka mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

PUTIH Melambangkan kesucian serta kebersihan. Ia bermaksud para pelajar mesti mengutamakan kesucian dan kebersihan dalam segenap aspek kehidupan.

KUNING Lambang warna Diraja Jembal. Ia membawa erti bahawa para pelajar yang dihasilkan nanti merupakan individu yang taat kepada raja dan negara mereka.

HIJAU Lambang Kedaulatan Islam

TAFSIRAN LAMBANG LENCANA SEKOLAH

BULAN DAN BINTANG Lambang Keagungan Islam

SEPARUH BULATAN BERSEGI Pembentukan Minda Yang Berteknologi. Ia juga membawa maksud bahawa Sek. Men. Keb Raja Sakti bersedia untuk memberi kemahiran teknologi kepada para pelajarnya.

BUKU Melambangkan bahawa buku adalah wahana penting untuk menimba ilmu pengetahuan

BULATAN BERTAUT Kerjasama Dan Perpaduan. Ia juga membawa maksud tekad serta semangat yang tinggi para pelajar untuk datang ke sekolah, belajar dan menimba ilmu pengetahuan sebanyak mungkin sebagai bekalan untuk memajukan diri bagi menghadapi masa depan mereka.

KERIS melambangkan Warisan Raja Jembal

0 Komen Pelawat: